onsdag, november 26, 2014

Nattstick

I fredags deltog jag i den årliga nattstickningen i stan. Som vanligt hade vi hur roligt som helst. Vi skrattade faktiskt så tårarna rann. Speciellt lata var vi inte heller utan stickade så stickorna glödde. Och vi lärde oss igen massor både av Desiré Kantola, men också av varandra. Vi jämförde bland annat olika tossmönster, stickor och tåhoptagningssätt. Var och en stickade det man ville och höll på med just då. För min del en socka och så visade jag hur krokandet går till åt en som aldrig sett det förut. Jag håller alltså fortfarande på med halsduken från och till. Vi fick första snön i fredags, så kanske jag snart skulle få halsduken färdig. Hoppas kan man ju alltid.
Tyvärr hade många annat program för sig på fredagskvällen så också jag som fick gäster klockan 20.30 och därför avvek från nattstickningen redan klockan 22!!! Och eftersom vi är i Finland så gick en del av gänget tidigare så de skulle hinna med fredagsbastun medan andra igen kom direkt från bastun.

Under nattstickningen samlas det in medel till Kvinnobanken.
 
Tossor och sockor var det som stickades allra mest. Den där sockboken är helt ljuvlig. Den kom ut på 1970-talet (tror jag?) på Icakurirens förlag. Jag skulle gärna vilja ha den. Har tyvärr inte hittat den på loppisar här i Finland, måste kanske börja jaga på svenska antikvariat på nätet.

I fredags var det väckning klockan sex på far i husets begäran. Han ville ha mig med till Tammerfors. Själv var jag inte så pigg på det hela, men vad gör man inte för sin älskling? Så jag offrade min sovmorgon och följde med. Vi hade strikt tidtabell för det fanns massor att göra här hemma och jag skulle ju iväg på nattstickning. Svärdottern förundrade sig över min energi, hur skulle jag orka?

På hemvägen besökte vi storloppiset i Tavastehus.
Som vanligt började far i huset genast med förhållningsregler, inte köpa det och inte köpa det och... suck. Självklart måste man ju ha en kärra eller en korg ifall man skulle fynda något oväntat. Det betyder ju inte att man precis köper något. Och så blev det. Jag köpte ingenting, Men far i huset satsade och köpte ett par uggleörhängen och ett ugglehalssmycke, nya, och en svamp åt mig av damen som har en affär i litet hörn innan man går in till loppiset.
Sönerna funderade så vad det här kan vara. :)

Inga kommentarer: