fredag, juli 07, 2017

Förskräckligt

Igår verkade det som en ljus idé i det småruskiga vädret på kvällen. I morse var jag inte längre lika pigg och inspirerad.

- Hur länge ska det se ut så där på matbordet, frågade morfar i huset buttert idag på förmiddagen.
- Tills det är färdigt, stönade jag och försökte förklara det där med högst 15 minuter sortering åt gången.
Morfar i huset bara morrade och hotade med pappersinsamlingen.

 Men nog är det förskräckligt. Hur ska jag någonsin få ordning på det här? Här finns nu några års samling. Och frågan är hur jag ska sortera? Mitt vanliga dilemma alltså, ordningsbekymmer.

I natt kom jag på den briljanta idén att jag kan skriva upp vissa mönster, förstås mest babymönster, i ett häfte, så att jag hittar dem sen. I morse insåg jag dock direkt att det håller inte för jag kan helt enkelt inte bläddra igenom varenda en tidning. Då får jag hålla på till oktober minst. Och då hinner jag inte med någonting annat. För mej gäller nu att rada tidningarna i datumföljd och så försöka hitta på var jag skall förvara dem. Och lugn, bara lugn, jag ska ge bort några i alla fall! Men förstås inte alla. :)

Man ska ju göra någonting man inte gjort tidigare åtminstone en gång i veckan (eller kanske ska man göra det varje dag?). Så idag på eftermiddagen gjorde jag just så och begav mej söderut nästan ända ner till kärnkraftverket. Jag besökte nämligen Källa lägerområde. Där pågår just nu ett scoutläger.

Jag tyckte att där fläktade riktigt skönt och skulle gärna vilja bo vid vattnet. Rätt lång väg tyckte jag att det var, men så är jag också bortskämd med 10 minuter till stan, så...

Och vet ni vad morfar i huset gjorde medan jag var borta? Jo, han ringde och klagade till dottern, klagade på mina tidningshögar!!! De tänker slänga alla tidningar i pappersinsamlingen. Nu vågar jag nog inte lämna honom ensam hemma längre...


7 kommentarer:

Anonym sa...

Min kommentar som jag skrev igår kom då ändå inte fram.... Ska försöka på nytt: Det hände nånting alldeles förskräckligt för mej!! Min dator var sönder i hela-en-och- en-halv-dag!! Vad göra, hjääälp! Min karls dator också i "verkstaden", så kom min son hem (denna gång UTAN sin bärbara). Men så började min försfödde och min sistfödde, en och samma (per)son - reparera. Han skruvade upp, tog bort delar, skruvade...präcisionsjobb.. och se: snart fick han min maskin igång och beställde en ny platin i GB. Nu skurrar apparaten här dag och natt - den kan inte avstängas, den måste bara vara på - på.
Den fick byggklossar under sej så att hettan kan gå ut. ...nåja, hettan kan gå ut...om den går ut här så går den ut i en annan hetta... så hett är det här, som i bastun. Jag har nu en "Högbens-dator", det har inte alla.
Och så en idé för Inges tidningshögar. Sortera kronologiskt. Sätt alla i en stor plastikkass, sätt kassen på ett ställe som DU SJÄLV vet, inte morfar i huset. Säg kanske åt morfar i huset att du kastade bort allt... Hans min då skulle jag vilja se.



Anonym sa...

Förskräckligt också hos mej: min dator var en-och-en-halv-dag! sönder; kaputt!!
Jag var olycklig. Jag och mina hobbyn; skrivandet och mina foton. Skall jag nu börja skriva för hand? Och alla mina foton? Idag kom en ändring på saken, vilken otrolig lycka (som om man inte sku ha andra problem..) Min förstfödde och tillika sistfödde, en pojke: han reparerade min datamaskin. Provisoriskt vad betyder den funkkar, men jag får inte stänga av den. Alltså den skall GÅ (gå här i hettan i dagar o nätter) tills det kommer en reservdel (en platin) från GB. Det hjälper nu bara att bygga en LÅNGBEN av datorn min, alltså långa höga ben som den skall stå på så den inte hettar upp sej ännu mera.

Mitt föreslag till dilemman din: sortera stick- och virktidningar kronologiskt, hitta en stor plastikpåse, sätt alla tidningar i denna påse; göm påsen så att DU hittar den. Gör det så enkelt som möjligt för DEJ. Glöm inte var påsen är, morfar i huset behöver veta ingenting alls.

Inge sa...

Stort TACK för tipset! Jag kom precis i natt på samma sak, men lite annorlunda. Jag kommer att sortera tidningarna i lådor, kronologiskt, virk- och sticktidningar skilt. De tidningar jag vet att jag använder oftast kommer att få stå i hyllan i tidningsställ och de andra staplar jag på golvet och ber en stilla bön att jag måtte hitta det jag söker. Och framförallt att jag INTE blir intresserad av att köpa flera tidningar nu!

Ett litet tips till dig med: Skaffa en yttre hårddisk och ta genast en säkerhetskopia på allt du har i datorn. Och stäng av datorn mellan varven, så den får svalka av sig. Om du har en bärbar dator så är fläkten i den inte så där supereffektiv.

Anonym sa...

Igår fick jag en hel mängd frilandsgurkor.. och nu just idag var jag o inhandlade krondill. Svårt att få sådant här men jag vet var man kan få. 9 km med bil dit. Jag tog ett stort knippe 300g för € 1,47. Och i bilen en så fin doft. Upp-piggande doft. Nu ska jag ta itu med Inges hulda moders Ålandsgurkor-recept. Jag skalar dem inte, skalar inga vitaminer bort.

Inge sa...

Lycka till! Hoppas att dom blir supergoda.
Du kanske behöver en egen örtagård med dill, persilja, basilika, timjan, citronmeliss, oregano och... Mmmm, doftar gott!

Anonym sa...

Tack! Ålandsgurkorna lyckades, har redan ätit! Örtagård en egen har jag. Men med dill är det svårt, ibland lyckas det och man måste alltid gå och så efter. Och hoppas att en annan trädgårdsmästare inte går o tror det är ogräs.
Dendär dilldoften i min bil var kanske afrodiserande... jag menar, när min son kör med min bil.... (sätter dit lite dill) kanske jag kunde ha hopp att bli farmor.... frågetecken...

Inge sa...

Oj, oj, nu blir det massor med gurksmörgåsar och gurkor till maten och...
Så glad att det lyckade. Ska hälsa min hulda moder att receptet har flugit ut över världen.
Lycka till med dillen och försök nu också smyga in den i maten för säkerhets skull liksom!